De laatste week in Afrika! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu De laatste week in Afrika! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu

De laatste week in Afrika!

Door: Estella Griffioen en Corné den Boer

Blijf op de hoogte en volg Estella & Corne

10 Augustus 2013 | Nederland, Rotterdam

Dag 13 – woensdag 31 juli –Van Ganzi naar Maun.

Vroeg in de ochtend zijn we vanaf Ganzi richting Maun gaan rijden. Net even na de middag zijn we gearriveerd. We hebben besloten dat we deze gehele middag gaan toewijden aan het zoeken en boeken van leuke excursies de Okavanga Delta in. We hebben bij diverse organisaties de prijzen en mogelijkheden opgevraagd en uiteindelijk besloten om de volgende ochtend een rondvlucht boven de Delta te maken en avond met een motorbootje door de Delta te varen om daar van de sunset te genieten. Op vrijdag hebben we er voor gekozen om de hele dag met de Moccaro (kano) de Okavanga Delta in te gaan. Dan hebben we een grote kans om wild, met name Nijlpaarden te spotten.
‘S avonds hebben we in het hotel wat gegeten en een aantal uur heerlijk aan het kampvuur gezeten.

Dag 14 – donderdag 1 augustus – Maun

Al om 7 uur stonden we paraat bij het kantoor van de rondvluchtmaatschappij. We moesten vloeistoffen en scherpe voorwerpen afgeven en zijn vervolgens door de paspoort controle gegaan. We vlogen in een kleine 5 persoons Chessna met een Zuid-Afrikaanse piloot van 22 jaar oud. Natuurlijk is deze piloot gecertificeerd.
Bij het opstijgen vond Coby het een beetje spannend. Die had nog niet eerder in zo’n klein vliegtuigje gezeten. We hadden voorafgaande aan de vlucht, reispillen ingenomen. Corné en Estella hebben slechte (kots) ervaringen opgedaan met vliegen over de Grand canyon in Amerika. Het uitzicht vanuit het vliegtuigje was geweldig! Echter het fotograferen door het raam, is toch lastig. Uiteindelijk heeft Estella het maar opgegeven. Coby heeft de vlucht gefilmd, dus we zijn benieuwd naar het resultaat.
Vanuit de lucht hebben we naast Antilopen en Zebra’s een groep Olifanten in het water gezien! Ook was het vanuit de lucht goed zichtbaar dat zich onder het wateroppervlakte van de Delta grote groepen Nijlpaarden schuilhielden. En het bijzondere van deze vlucht wat het zien van een groep jagende Leeuwen! Kortom, deze vlucht die relatief goedkoop was met zijn 60 euro pp voor een uur, was zijn geld zeker waard!

In de middag hebben we een broodje gesmeert en zijn we gaan winkelen. Nou ja, winkelen? We zijn wat openlucht marktkraapjes afgelopen. We hadden het doel om daar mooie tafelkleden te kopen. Helaas was er sprake van kartelvorming aangezien de prijzen bij diverse kraampjes voor soortgelijke producten allemaal hetzelfde waren en het afdingen niet goed lukte. De prijs voor een tafelloper die niet was afgebiesd voor 15 euro, vonden we wat te duur. In Nederland kan je voor die prijs ook hele mooie tafellopers voor kopen van betere kwaliteit. Uiteindijk zijn we dus met lege handen weer terug gegaan naar het hotel om ons daar om te kleden. Eind van de dag hebben we immers een sunset boottocht over de Okavanga Delta!

Tegen vier uur zijn we vertrokken naar een andere lodge waar vandaan deze tour zou vertrekken. Voor het vertrek hebben we nog lekker wat gelezen en gedronken. Uiteindelijk zijn we om 17:00 in de boot gestapt de Delta op. Dit is onze eerste Delta ervaring! Spannend! We hebben veel vogels gezien. Ezels, Paarden en Koeien vinden het prettig om te badderen in de Delta. We zijn in de rivier dan ook veel van deze dieren tegengekomen. Uiteindelijk hebben we zelfs een Krokodil gezien! Deze Krokie (die overigens niet paars was) lag heerlijk te zonnen in het gras. Er waren twee mannen die hun honden vasthielden omdat die naar Krokie wilde lopen. Dat vasthouden, was een goed plan. Krokie lust wel een hondje.

De zonsondergang vanuit het bootjes was bijzonder. Bij de lodge aangekomen, nog even gekeken of we daar miniatuur kleine kanoes konden kopen. Helaas waren deze echt te duur.
‘S avonds weer lekker gegeten in het hotel en nog een paar uur aan het kampvuur gezeten.

Dag 15 – vrijdag 2 augustus – Maun

Vanochtend vroeg zijn we om kwart over zeven vertrokken richting de ‘Old bridge backpakkers’. Om 8 uur zijn we in het motorbootje gestapt wat ons naar het vetrekpunt van de Moccoro’s (kano’s) ging brengen. Daar aangekomen, waren onze ‘boomers’ (schippers) er nog niet. Na een kwartiertje zijn de schippers gearriveerd en zijn we toch op stap gegaan. De kanoes die van origine van een houte uitgeholde boomstam zijn gemaakt, zijn voor ons toeristen vervaardigd uit een combinatie van metaal met een plastic coating. Veel groter dan een houte kanoe zijn ze echter niet. Er paste twee personen in een kanoe die door een schipper met een zgn boom in het water werd voortgestuwd. Deze schipper staat achterop de boot.

De 1,5 uur durende Moccoro tocht richting een eiland was erg ontspannend en mooi! We hebben buiten een groot aantal vogels, ook een aantal Nijlpaarden (op veilige afstand) gezien. Enkel de neusgaten en soms het hoofd waren zichtbaar. Erg indrukwekkend om deze beesten in het wild te zien! Bij het eiland aan gekomen, zijn we met een wandeling van 2,5 uur gestart. Tijdens deze wandeling moesten we allen achterelkaar lopen om te voorkomen dat we in gaten/holen zouden vallen en voor de veiligheid ivm wild. De gids liep uiteraard voorop. We hebben op dit eiland veel vogels gezien, in de verte een kudde Zebra’s en een aantal Antilopen. Kortom, niet zo veel wild dan we vooraf hadden gehoopt.

Bij de Moccaro aangekomen, even een halfuurtje uitgerust van de wandeling onder het genot van een broodje. Vervolgens de 1,5 uur weer terug gevaren. Ook nu hebben we onderweg weer Nijlpaarden gezien. Wel van dichterbij wat Estella toch wel beetje spannend vond. Het was een groep van zeker vier nijlpaarden. Ook hebben we tussen het riet door nog een aantal Olifanten gezien. Enkel de bovenkant van de Olifanten was door het riet zichtbaar.

Bij terugkomst in de ‘old bridge backpackers lodge’ nog wat gedronken voordat we terug zijn gegaan naar het hotel om daar na het douchen wat te eten. Natuurlijk hebben we ook nu weer heerlijk een paar uur aan het kampvuur doorgebracht met een drankje alvorens te gaan slapen.

Dag 16 – zaterdag 3 augustus – van Maun naar Gwetta

Bij het vertrek vanuit Maun richitng Gwetta, eers maar even getankt en nog wat drinken ingeslagen in de supermarkt. Toen we vervolgens vertrokken richting Gwetta, bleek dat we allereerst de verkeerde weg hadden genomen. Gelukkig hjebben we de weg tijdig aan iemand gevraagd voordat we nog verder verkeerd konden rijden. Onderweg hebben we twee hele grote groepen Zebra’s gezien! De eerste kudde stond direct aan de weg! We hebben hier mooie plaatjes van kunnen schieten alvorens ze weer wegliepen. Een klein halfuurtje later zag Corné aan de andere kant van de weg achter de bosjes een Zebra. We zijn gestopt en achter de bosjes bleken nog veel meer zebras verscholen te gaan. Na een paar foto’s liepen ze weg en dachten we dat we klaar waren met fotograferen. Maar met zijn allen liepen ze de weg over! En met zijn allen bedoel ik de halve zebrapopulatie van de savanne! 100 stuks! Het was een schitterend gezicht wat ook weer mooie plaatjes heeft opgeleverd.

We wilde de zoutpannen gaan bekijken die tussen maun en Gwetta in liggen. Bij een informatiecentrum hebben we gehoord dat het niet te doen is om met een 2w drive richting de zoutpannen te rijden. Jammer dus. We hebben besloten om dan bij de lodge in Gwetta een tour te boeken naar de zoutpannen.

Bij de lodge aangekomen bleken onze kamers nog niet gereed. We hebben daar ook nog een Nederlands gezin gesproken die een reis door enkel Botswana gaan doen. Hier hebben we deze dag gezellig mee gesproken. We konden op deze lodge inderdaad een tour naar de zoutvlaktes boeken. 1,5 uur na aankomst in de Lodge, zijn we weer vertrokken in een open 4w drive richting de zoutpannen. De andere Nederlanders (het gezin) ging ook mee. Onderweg gestopt bij een klein dorpje waar ze Ezelvlees aan het drogen waren en te koop aanboden.. hmmm “no thanks”... voordat we bij de zoutpannen arriveerden, eerst nog een stuk over een grasland gereden. Onder dit grasland zit een verborgen wereld van gangen en woningen van Stokstaartjes. Deze Stokstaartjes hebben we natuurlijk ook gezien. Met name Coby en Corné vinden deze beestjes geweldig!

Uiteindelijk zijn we op de zoutpannen aangekomen en het is echt een openvlakte. We hebben daar nog een spel gedaan wat aantoont wat er zou gebeuren wanneer je hier zonder navigatie/gids zou rijden. We werden geblindoekt en moesten 200 stappen richting een marker (emmer die de gids had neergezet) lopen. Het was geweldig! Enkel Henny kwam relatief in de buurt. Corné heeft drie rondjes gelopen en eindigde 8 meter vanaf het begin. Estella dacht slim te zijn en met haar oren de wind te volgen, ehhh geen succes. Zelfs met gebruik van je ogen is het navigeren hier lastig. Je hebt totaal geen aanknopingspunten waardoor je al snel in circels gaat lopen. Hier zijn een groot aantal toeristen (bijna) omgekomen. We de sunset vanuit de jeep bekeken. Niet heel spannend vandaag.

Na het aankomen in de Lodge, snel gaan douchen. Bah, we zaten compleet onder het fijnstof. Het eten was prima, maar de gangen werden erg snel na elkaar opgediend waardoor we binnen 45 minuten weer klaar waren.

Dag 17 – zondag 4 augustus – van Gwetta naar Kazungula (Chobe NP)

Vanochtend wilde we vroeg op stap. Het ontbijt nam vanuit de lodge wat meer tijd in beslag. Onderweg naar Kazungula hebben we een giraf gezien die de weg overstak. Onwijs gaaf!
Bij de accomodatie aangekomen, hebben we voor vandaag direct een riviersafari geboekt over de Chobe Rivier. Voor morgen hebben we voor zowel de ochtend (6:00 – 9:00) als de middag (15:00- 18:00) 4x4 safaries geboekt. In de tussentijd gaan we nog even shoppen en luieren aan het zwembad. Daar hebben we deze vakantie eigenlijk geen tijd voor ge(maakt)had.

Om half drie zijn we in de 4x4 truck gestapt die ons naar de aanlegplaats van de safariboten bracht. Na 15 minuten rijden waren we er al. Op de boot hebben we direct het beste plekje vóór op het hoogste dek geclaimd. Soms moet je immers brutaal zijn. In de verte zagen we al olifanten. Het is ongelofelijk hoeveel wild hier te zien is! We hebben kuddes olifanten gezien die de rivier hebben overgezwommen, nijlpaarden die zowel aan het grazen, in de modder aan het luieren en in het water aan het zwemmen waren. Ook hebben we veel buffels, hert-achtigen, loopvogels, apen En niet te vergeten nijlkrokodillen gezien. Het was geweldig!!!

‘s Avonds matig gegeten in de eigen accomodatie waarna we weer eens bij het kampvuur hebben gezeten. Morgen gaat de wekker weer vroeg (5:00 uur!) dus we gaan vanavond ook vroeg naar bed.
Dag 18 – maandag 5 augustus – Kazungula (Chobe NP)
Ruim voordat het licht wordt staan we op en stappen we in de open jeep voor de rit naar Chobe NP voor onze 1e gamedrive van vandaag. Gelukkig hebben we meerdere laagjes aan en krijgen we ook een dekentje, want bij een paar graden boven nul is het bar koud in de open jeep op weg naar het park. Eenmaal binnen het park begint het licht te worden en zien we direct veel gazelles (hier zit het park helemaal vol mee). We gaan op zoek naar katachtigen en andere jagers, die het meest actief zijn tot een uur of 9. Onze gids gooit na een poosje ineens het gas erop en na een paar minuten zijn we op een plek waar een luipaard zou zitten. Eenmaal gestopt zien sommigen van ons hem nog net achter de andere auto’s langslopen. Hij nestelt zich onder een struik en blijft daar liggen. Wel gezien, geen foto helaas, maar wat een prachtig dier. Even verderop staan giraffes, waar vooral Estella helemaal verliefd op ik (klik klik klik). Uiteindelijk zien Coby en Henny ook nog een leeuwin, maar helaas geldt dit niet voor Estella en Corné. De rest van deze rit zien we vooral nog veel giraffen en gazelles die soms bijna op de weg staan en zich gewillig laten bekijken en fotograferen .
Na deze 1e gamedrive gaan we ontbijten en vervolgens Kasane in om nog wat souveniers, vooral houtwerk, te scoren. Als we gelunched en gerelaxed hebben in de lodge en de huurauto hebben ingeleverd, gaan we de open jeep weer in voor de 2e gamedrive. In het park zien we vooral veel olifanten, uiteraard gazelles en ook weer veel giraffen. Vooral de olifanten familie die op de rivieroever aan het spelen is in de modder maakt veel indruk. We kunnen ze letterlijk bijna aanraken vanuit de jeep. Helaas zit een ontmoeting met meer roofdieren of een neushoorn er niet in, maar al met al is dit een onvergetelijke ervaring!
’s Avonds gaan we lekker uit eten bij “The old house” en nog even zitten bij het hotel waar we nog gezellig kletsen met wat andere gasten.

Dag 19 – dinsdag 6 augustus – Kazungula naar victoriafalls

Vandaag staat de laatste korte reis voor de deur. Om 9 uur, nou ja uiteindelijk 9:30 uur, worden we opgehaald door Silver tours en steken we de grens met Zimbabwe over voor een bezoek aan Victoria falls. Eenmaal aangekomen checken we in bij het hotel en lopen we de stad in voor een snelle lunch. Hierna stappen we in de taxi voor een korte rit naar de Zamibiaanse grens. We steken lopend (!) de grens en het niemandsland over, omdat we ook de Zambiaanse zijde van de Victoria watervallen willen zien. Mooi meegenomen dat we ook nog een stempel in het paspoort krijgen ;-). De watervallen zijn erg mooi, en hoewel sommige delen aan deze zijde droog staan, erg indrukwekkend. Het is wel oppassen voor alle waterspray, maar gelukkig heeft Estella een regenhoes voor de camera. Na ongeveer 2 uur in Zambia te zijn geweest, steken we terug over naar Zimbabwe en dit keer per taxi (voor de slagboom 10 $ en erna 5$, je kunt hier met een paar stappen geld besparen haha).

Terug in Zimbabwe bezoeken we de falls aan deze zijde. Via een pad door tropisch bos, komen we op het verste uitkijkpunt, vlakbij de Zambiaanse kant uit. Je merkt meteen dat het hier drukker is, maar al met al nog steeds niet erg druk. We maken overal foto’s en genieten volop van de impossante watervallen, die varieren van 60 tot ruim 100 meter hoogte. Vooral de “main falls” en de “Devil’s cataract” maken veel indruk.

’s Avonds eten we in de stad lekkere tapa’s bij lola’s.

Dag 20 – woensdag 7 augustus – van Victoriafalls de terugvlucht naar Amsterdam

Na het inpakken van de tassen (voor de laatste keer) en het ontbijt gaan Estella en Coby direct nog even de stad in voor souvenirsjacht. Corné en Henny volgen iets later en drinken op het gemak koffie. Hoewel de souvenirs erg mooi zijn, houden de wat hogere prijzen de dames tegen bij veel aankopen. Uiteindelijk wordt er toch nog een en ander gekocht voor we naar het hotel gaan.

Als we zijn uitgecheckt worden we opgepikt voor de shuttle naar het vliegveld. Het vliegveld van Victoria falls is erg klein en we zijn dan ook blij om op tijd te vertrekken. Eenmaal op Johannesburg Airport, gaan we op zoek naar mogelijkheden om de 6 ½ uur overstaptijd te overbruggen. Gelukkig zijn hier veeeel winkels en ook is er een massage salon, waar Estella en Corné van een voetmassage genieten. Het grootste deel van de tijd brengen we door in de VIP lounge, waar we in heerlijke ligstoelen kunnen liggen en van alle gemakken voorzien zijn. Hoewel je hiervoor ca 25 € moet betalen, valt dit erg mee, als je weet dat er een open bar is en een klein buffet. We hebben er zelfs nog even lekker gedouched in één van de grote privé badkamers. Een echte aanrader dit ;-). Om 2315 uur stappen we in ons KLM toestel voor de vlucht naar Amsterdam en zo eindigt ons grote Afrikaanse avontuur.
We kijken terug op 3 erg leuke en indrukwekkende weken, waarin we zo’n 4500 kilometer hebben afgelegd en een opvallend afwisselend continent hebben ontdekt.