De eerste week in zuid afrika en Namibie - Reisverslag uit Ai-Ais, Namibië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu De eerste week in zuid afrika en Namibie - Reisverslag uit Ai-Ais, Namibië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu

De eerste week in zuid afrika en Namibie

Door: Estella Griffioen

Blijf op de hoogte en volg Estella & Corne

25 Juli 2013 | Namibië, Ai-Ais

Zuid Afrika & Nabibie! De eerste week..
Van 19 tot 25 juli 2013

Dag 1 vrijdag – 19 juni- Vlucht naar kaapstad.

Om kwart voor 6 stond onze wekker. Snel alles gedaan waarna we met de tram naar het centraal station van Rotterdam zijn gereisd. Op R’dam CS stonden Coby en Henny al op ons te wachten. Om 5 voor 7 moesten we de Fyra trein hebben naar Schiphol. Op schiphol aangekomen hebben we wat magazines gekocht en wat leuke boeken. De vlucht naar Kaapstad vertrok op tijd om 10:10. Om 21:30 zijn we geland op Kaapstad. We hebben op het vliegveld weer een mooie stempel in het paspoort ontvangen. Vervolgens hebben we de auto een Nissan X-trail opgehaald. Dit blijkt geen 4w-drive te zijn, maar hij is in iedergeval groot genoeg voor onze vier baggage tassen. Vooral de tassen van Corné en Estella zijn groot. In Afrika wordt links gereden. Estella heeft met het autorijden afgetrapt. Onderweg hebben we ons eerste wild gespot: Struisvogels! Vlak bij het B&B waar we zouden overnachten, nog een keer verkeerd gereden waardoor we achteruit een 25% steile straat achteruit weer af moesten rijden.. Brrr..
We hebben overnacht in een erg gezellig B&B met een bad! Ja in Afrika een bad..

Dag 2 zaterdag - 20 juni – Kaapstad.

Om half negen zaten we aan het uitgebreide ontbijt bij het B&B. Na langzaam op gang te zijn gekomen, zijn we naar de Hop-on-hop-of bus gelopen. Het leek ons verstanding om de ene dag dat we in Kaapstad zijn, efficient te gebruiken door met deze bus de stad te verkennen. Bij de Victoria Warf en Waterfront uitgestapt en daar de marktjes overgeslentert. Whowww.. wat een leuke shopjes! Kortom, voor souveniers gaan we tijdens deze vakantie wel slagen. Meestal kopen we geen souveniers omdat ze veelal prularia verkopen. Verliefd stond Estella naar een schilderij van een leeuwenkop te kijken... Echter, dit werd verkocht door een blanke. We vinden het juist leuk wanneer ons geld bij de afrikaanse (orginele/arme) bevolking terecht komt. Dus besloten om nu niet veel te kopen maar in Nabibie goed in te slaan. We hebben heerlijk gegeten op een etensmarktje en Corné en Henny waren verbaasd dat een fles wijn hier in de horeca maar 5 euro kost.. Kortom, iedereen behalve Estella komt dadelijk als halve alcoholist terug van deze vakantie. We hebben bij een oude silo, wat wat weg heeft van de Graansilo bij de maashaven in Rotterdam, de Hop-on-hop-of-bus weer gepakt naar de Tafelberg. We zagen direct dat het weinig nut zou hebben om deze berg op te gaan met de gondel. De volledige bovenkant was in de wolken gehuld. We hebben al eerder de ervaring gehad dat we ergens bovenop waren geklommen etc, terwijl we werkelijk niets konden zien. (mount rushmore USA, twee vulcanen in Indonesie). Kortom besloten vanaf het basis station wat fotos te maken en vervolgens snel weer met de bus door te rijden naar een terrasje.
We zijn uiteindelijk beland op een terrasje aan de kust waar we heerlijk hebben gedronken. Helaas kunnen ze hier het principe van brood met smeerseltjes niet. We zijn toch nog even verder gelopen naar een grieks Mezzes restaurant waar ze ook erg lekkere sushi serveerde. Na onze buikjes vol gegeten te hebben en van de mooie zonsondergang te hebben genoten, hebben we een taxi gepakt terug naar het B&B. Op de kamer hebben we nog een fles wijn leeggedronken en overlegd over wat we de volgende dag gaan doen.

Dag 3 Zondag – 21 juni - start van de rondreis

Om half negen zaten we aan het ontbijt. Tijdens het ontbijten zagen we al dat de tafelberg niet in de wolken was gehuld. Kortom, die tafelberg, gaan we vandaag op! De eigenaren van het B&B hebben voor ons via onze creditcard en het internet, kaartjes gekocht zodat we in iedergeval één rij minder hebben om in te wachten.

Om 9 uur verscheen Joppy van de reisorganisatie. Joppy heeft ons de overnachtingsvouchers gegeven en ging regelen dat wij de vouchers die nog ontbraken zouden krijgen. Estella was al snel gefrustreerd door het lage kennisniveau van deze man. Had zich duidelijk niet ingelezen in welke reis wij gingen maken en luisterde slecht naar ons. (Duidelijk geen HTROer;-))Al met al duurde het lang voordat we eindelijk op pad konden.

Bij de berg aangekomen, eerst Henny en Coby afgezet waarna Corné en Estella een parkeerplek voor de grote auto hebben gezocht. Vervolgens 10 minuten bergop gelopen naar de lange wachtrij voor de Gondel. Coby en Henny stonden daar weer op ons te wachten. Er was een grote groep afrikaanse mensen van een of ander koor die tijdens het wachten voor de nodige muziek zorgde. Erg gezellig. Bij de gondel aangekomen, hebben we Coby even vast gepakt en gevraagd of ze dit echt wel durft.. Verbasing wekkend genoeg lijkt Coby over haar hoogtevrees heen te zijn. Estella kan boeken vol schrijven over grappige tafrelen met betrekking tot de hoogtevrees van Coby. De gondel waar 50 mensen inpassen, draait terwijl hij omhoog gaat. Het uitzicht is geweldig! Boven aan gekomen, direct een kort rondje gewandeld om wat foto’s te maken. Helaas is Corné geen gewillig model en heeft Estella geen ‘whow foto’ van hem op de berg kunnen schieten.

Op de berg hebben we in het restaurant Rotie met kipkerrie op. Lekker maar de patat wat er bij werd geserveerd, hebben we maar laten liggen. Brrr... slapjes en errug vet. Na de lunch zijn we snel weer omlaag gegaan met de gondel. Hup in de auto en toen richting Clanwilliam in ZA gereden. Onderweg hebben we ervaren dat de snelweg recht maar absoluut goed begaanbaar is. We zijn door citrusdal gereden waar o.a. sinaasappels en mandarijnen worden verbouwd. Langs de weg stonden ook een aantal standjes waar ze deze cirusvruchten verkochten. Bij zo’n tentje zijn we gestopt om een aantal naartjes (mandarijnen) te kopen. Ook hebben we, heel spannend, een fles citroen siroop gekocht. Zowel de siroop als de mandarijnen zijn erg lekker! Rond een uur of 5 zijn we in Clanwilliam gearriveerd. Estella heeft direct de hardloopschoenen aangetrokken om een rondje van 4 km te rennen. Heerlijk na drie uur in een auto te hebben gezeten.

We hebben die avond in een hotel gegeten. De rest van het dorp is gesloten op zondagen. Het eten was oké, daar is dan ook alles mee gezegd. De kamer in het B&B rook naar Rooibos. Heerlijk! Het blijkt dat in deze regio ook veel rooibos wordt verbouwd en dat in dit dorpje de enige rooibos fabriek van ZA staat.

Dag 4 maandag – 22 juni - van Clanwilliam naar Springbok

Ook op deze ochtend zijn we om half negen aan de ontbijttafel aangeschroven. De bedden waren hard waardoor Estella wat last van haar rug heeft. Het ontbijt is weer prima. Na het ontbijt zijn we naar de leerfabriek in het dorpje geweest waar handgemaakte ledere schoenen worden vervaardigd. Helaas lopen ze qua schoenmode hier tientallen jaren achter waardoor we toch maar geen handgemaakte schoenen hebben gekocht. Wel hebben Coby, Henny en Estella een ledere riem waarin olifantjes zijn bewerkt gekocht. We waren sneller dan verwacht weer klaar in deze fabriek. Om 10:00 gaat de rooibos fabriek open, dus in de tussentijd hebben we wat boodschappen (met name water) ingeslagen. Bij de rooibos fabriek hebben we diverse rooibos soorten geproeft en een zak rooibos thee gekocht. Lekker voor thuis!
Vanuit Clanwilliam zijn we vervolgens weer in de auto gestapt richting Springbok. Onderweg naar Springbok hebben we helaas gee bokken gezien maar wel een kolonie apen langs de kant van de weg! Onderweg zijn we opzoek gegaan naar een lunchplekje. Dat blijkt in dit land nog niet zo gemakkelijk te zijn. Uiteindelijk zijn we bij een lokaal restaurantje geslaagd voor Tosties. We zijn daarna weer verder gereden in het landschap wat ons zowel aan Ijsland, Australie als Amerika doet denken. Rood zand met struikjes en granieten rotsen. Ook nu is de weg weer recht-rechter en rechts (we rijden links)..

Onderweg zijn we bij een wijnlokaal gestopt waar we twee flessen rode wijn, vier rose en een fles port hebben ingeslagen. Zoals ik al eerder typte, Coby, Henny en Corne komen dadelijk terug als halve alcoholisten. Totale kosten voor deze alcohol aankopen was 14 euro... El Cheapo!
Bij het B&B aangekomen, heeft Estella weer 5km hardgelopen. Daarna even samen met Coby met de camera gespeeld. We hebben deze avond in het B&B gegeten. Henny had als voorgerecht stokbrood met knoflook en kaas.. We hebben allemaal geproeft en direct drie stokbroden besteld om de volgende dag mee te nemen.. hmmm... Vroeg zijn we weer gaan slapen.
Nabibie

Dag 5 dinsdag 23 juni - Springbok naar Ai Ais resort in Namibie

Om half negen sochtends hebben we de spullen in de auto geladen waarna we op weg zijn gegaan naar de grens van zuid afrika en Namibie. Bij het vertrek vanuit Springbok hoopte we nog Springbokken te zien. Dit plaatsje staat immers bekent om de grote hoeveelheden springbokken die in de omgeving rond lopen. Helaas, wij hebben ze misgelopen.

Bij de grensovergang aangekomen dienden we eerst bij de grenspost van Zuid afrika eea aan documenten te tekenen bij diverse loketten. Vervolgens zijn we naar de grenspost van Nabibie door gereden waar we ook weer wat documenten dienen te tekenen/in te vullen en natuurlijk in totaal 18 euro moesten betalen om de grens over te mogen. In de reisbeschijving van deze grensovergang was aangegeven dat op het moment dat je de brug overstak behorende bij de grensovergang, dat het landschap dan direct totaal anders was. Dit is absoluut waar! Na het oversteken van de grens, was het een verlaten landschap dat er niet enkel zo uitzag, maar dit in werkelijkheid ook was. Uren hebben we gereden zonder ook maar een andere auto tegen te komen. Uiteindelijk hebben we de geasfalteerde weg verlaten om richting onze eindbestemming van deze dag te rijden Ai-Ais. De Gravelroads zijn aardig goed begaanbaar. Over het algemeen rijden we hier met 90km/h overheen. Natuurlijk wel met in ons achterhoofd dat hard remmen, niet handig is. De weerstand van een gravelroad is drie maal zo hoog dan die van een asfaltweg waardoor de kans om over de kop te slaan aanzienlijk groter is.

Uiteindelijk zijn we bij de afslag van ons resort gekomen dat nog 19km ver zou zijn, in werkelijkheid waren dit 48 km. Bij het resort aangekomen, dat relatief groots was opgezet in vergeleiking met onze voorgaande overnachtingsadressen, direct het zwembad ingesprongen. Na 10 minuten echter, was de zon onder waardoor we met bikini en slippers naar binnen zijn verhuisd waar we in de hotsprings hebben gepoedeld. Heerlijk relax. Om 17:30 hebben Coby en Estella nog een heerlijke rug en nek massage gehad voordat we om 18:00 gingen eten. Tijdens het eten hebben Corne en Henny voor het eerst Gemsbok op. Dit blijkt erg lekker te zijn.

Dag 6 – 24 juni - Ai-Ais en Fish River canyon.

Nabibie heeft een uur tijdsverschil met zowel zuidafrika als Nederland (NL en ZA hebben de zelfde tijd) We zijn dus lekker vroeg gaan ontbijten, om 7:00. Om 8:00 zaten we al weer in de auto onderweg naar Grunau waar we een pinautomaat zouden vinden. Vanaf de grens, (350km) hebben we immers geen pinautomaat meer gezien en we zijn door ons cash geld heen. Creditcard wordt niet overal geaccepteerd en zelfs tanken dien je contant af te rekenen. Het was dus noodzakelijk om 200 km om te rijden naar een pinautomaat alvorens we naar de Fishriver Canyon gingen. Bij het kleine stadje aangekomen, bleek het gebouw waar de bank zich diende te bevinden, compleet verbouwd te worden en konden we hier niet pinnen. We zijn vervolgens nog 50km (dus weer 100km totaal) door gereden naar het volgende stadje genaamd Krasburg. Hier hebben we maar direct 600 euro gepint (in locale valuta) waarmee we de rest van de week in nabibie zeker wel gaan doorkomen. Bij het verlaten van de snelweg, en het oprijden van een gravelroad hebben we al snel wild gezien. Twee struisvogels die snel wegrenden dus niet erg mooi op de foto zijn gezet en een groep Gembokken die langs de kant van de weg stonden en met ons mee zijn gerend.

Bij een klein restaurantje, overigens het eerste restaurantje dat we zijn tegengekomen in nabibie, zijn we gestopt voor een lichte lunch. Ze verzamelen bij dit restaurant oude achtergelaten duitse autos en hebben deze omgetoverd tot plantenbakken. Ziet er wonderbaarlijk leuk uit! Na de stop hebben we voor het eerst op grote afstand een groep zebra’s gezien. Super leuke beesten maar poseren, dat wilden ze niet helaas. Om 13:00 smiddags kwamen we uiteindelijk bij de Fishriver canyon aan.
Onderweg naar de Fish River canyon hebben we ook nog springbokken gezien. De Fishriver canyon heeft veel weg van de grand Canyon in Amerika. Het grootste uitkijkpunt van de canyon, was in het kader van de veiligheid omheind. Heel logich. Minder logich is het dan dat je met de auto op bepaalde stukken zo de canyon in kan rijden en op alle andere uitkijkpunten deze veiligheidsmaatregelen ontbreken.
Om 17:00 waren we weer terug in het resort in Ai-Ais. We hebben nog snel een wandeling van een halfuur gemaakt waarbij we boven op de rotsen nog apen hebben gezien en ook duidelijk hebben horen brullen. Na het eten hebben we nog een uurtje geplonst in de hotsprings binnen in het resort.

• 25 Juli 2013 - 20:55

Michelle Schiks:

Hee,

Heel erg leuk en interessant geschreven! Ik ga jullie volgen! :)

Nog heel veel plezier!

xx.

Michelle en de paardenbende!

• 25 Juli 2013 - 21:52

Margo :

Avontuurlijke reis. Jammer van het om rijden, maar maakt omgeving wel goed, denk ik. Veel plezier met zijn viertjes en rij voorzichtig. (Sorry, ben je zusje, hè!)

• 25 Juli 2013 - 23:33

Femke:

Zo te lezen hebben jullie al veel mooie dingen gezien.
    Wanneer gaan jullie naar een volgend resort?

Geniet ervan en kijk uit. Luv u allemaal. Xx

• 26 Juli 2013 - 09:59

Sandra:

Superleuk om te lezen!

Xxx

• 27 Juli 2013 - 20:55

Ma :

Leuk verslag vanaf de nieuwe laptop geniet van het avontuur en een fijne tijd met juillie 4en gr pa en ma