De tweede vakantieweek - van Namibie naar Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu De tweede vakantieweek - van Namibie naar Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu

De tweede vakantieweek - van Namibie naar Botswana

Door: Estella Griffioen

Blijf op de hoogte en volg Estella & Corne

31 Juli 2013 | Botswana, Maun

Dag 7 - donderdag 25 juli - van ai-ais naar Aus de horsefarm

Vroeg zijn we vandaag gaan ontbijten voordat we weer opweg zijn gegaan. Vandaag gaat de reis naar Aus. Onderweg hebben we weer het nodige wild gezien zoals gemsbokken, apen en zebras.
In Aus aangekomen, zijn we eerst het dorpje ingereden richting een tankstation. Bij dit tankstation nog even wat joghurt gekocht voor onderweg (die we later overigens in het guesthouse hebben laten staan, handig). We besloten om direct door te rijden naar het guesthouse klein aus vista om daar te lunchen. We hebben uitgebreid op het terras gezeten met weer een mooi uitzicht. Na de lunch hebben we een sunsettour geboekt in de omgeving. We hebben ons huisje bekeken en even gerelaxed. Om half vier zijn we in een open jeep gestapt voor de start van onze sunsettour. Schitterende ervaring aangezien de gids (die overigens ook allerhande andere dingen op het guesthouse uitvoerde) de omgeving goed kent en ons de plaatsen heeft laten zien met wild. We hebben nog paarden zien lopen die speciaal voor Estella hebben geposeerd! Errug lief! De schimmel (grijs paard) was tam. Met het ondergaan van de zon hebben we kudu’s gezien. Schitterende plaatjes hebben we kunnen schieten! Op een mooi punt met schitterend uitzicht op de zonsondergang, hebben we wijn gedronken met lekkere hapjes erbij. Heerlijk decadent in de woestijn! Savonds hebben we enkel een salade gegeten aangezien we weinig trek meer hadden na de hapjes tijdens de sunsetdrive en nog even met het internet gespeeld.

Dag 8 - vrijdag 26 juli – Van Aus naar de Sosusvlei

De valei met de wilde paarden hebben we in het kader van de tijd in aus over moeten slaan. Maar dat is niet erg. We hebben tijdens de sunsetdrive de vorige avond ook al paarden gezien. De weg naar het guesthouse bij de sosusvalei was lang. Onderweg wel een hoop wild gezien!

Bij het guesthouse aangekomen, werden we ontvangen door een baby kudu die zijn moeder heeft verloren en is geadopteerd door de eigenaren van het guesthouse. Erg lief zo’n bambi. We hebben van de eigenaren lekker wat te drinken gekregen en uitleg gehad over de activiteiten. We hebben direct een tour naar de sosusvlei geboekt. Zelf kunnen we daar ook heen rijden maar 1,5 uur rijden in het donker, lijkt ons niet slim met al dat wild. Dat willen we graag aan een ervaren gids overlaten. We hebben een onwijs leuk huisje! Estella heeft even een paar km hardgelopen voordat we zijn gaan eten. Het eten was super! Savonds nog even met de laptop voor de openhaard gezeten en een boekje gelezen.

Dag 9 - zaterdag 27 juli – Sosusvlei en oranje zandduinen

Vanochtend om kwart over vijf zaten we met zijn vieren aan de thee en koffie met een koekje. Om half zes zijn we vervolgens met een oude jeep over de hobbelige gravelwegen richting het nationaal park gereden waar we net even na zonsopgang om 7:00 aan zijn gekomen. Na een snelle toiletstop, zijn we doorgereden naar duin 45 (45 km vanaf de ingang van het park) Deze duin hebben we beklommen. Geweldig om te doen maar best wel hoog met zijn 110 meter! Het uitzicht was overweldigend. Op de duin zelf nog een grote vogel en een zgn tokki kever gezien.

Na een uur wandelen, puffen en steunen op de duin weer in de jeep gestapt opweg naar de deadvlei. Een plaats tussen de duinen waar witte klei op de grond ligt met daar op zwart verbrande boom resten. Onwijs indrukwekkend om te zien en te fotograferen.
Na deze drukke en vermoeiende excursie waarbij we natuurlijk ook weer de nodige uren in de auto hebben gezeten, aan het zwembad van de lodge geploft. Ja, deze lodge midden in de woestijn heeft een zwembad! Beetje jammer dat dit niet verwarmd is zodat geen van ons ook maar enige aandrang kreeg om hier in te duiken. Hoewel het rond de 27 graden was, waaide er een koude wind waardoor Estella en Coby al snel zijn afgehaakt en de bikini’s voor langebroeken met vesten hebben veruild.

Savonds weer gegeten in de lodge waarna we weer betijds zijn gaan slapen. Morgen staat er immers weer een rijdag richting Windhoek op de planning.

Dag 10 - zondag 28 juli - van sosusvlei naar Windhoek

Vanochtend heeft Estella eerst een paar km hardgelopen voordat we zijn gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben we de 5 km lange toegangsweg naar de lodge waar we gemiddeld 20km per uur kunnen rijden weer afgelegd. Vervolgens via andere onverharde wegen richting een natuurlijke waterbron gereden in de omgeving. Deze bron was leuk om te zien! Midden in de woestijd een canyon-tje met waterverval. Het zag er bijna aantrekkelijk uit om in te gaan zwemmen, maar iets verder op was het groen aan het schuimen. Buiten dat, was t net even iets te koud om te zwemmen. We zijn weer doorgereden en met de lunch gestopt bij Solitair. Solitair is stopplaats op de kruising van een aantal gravelwegen. Hier hadden ze een bakkertje, tankstation, minimarkt en een restaurantje. Estella en Coby hebbende lunch overgeslagen. We voelden ons niet helemaal top. Buikkrampjes. Solitair is overigens opgericht door een nederlander.

Na weer een aantal uur gereden te hebben, zijn we aangekomen in Windhoek. Direct bij het begin van de stad, zagen Coby en Estella een aantal mensen grote houte souvenirs verkopen. Hier zijn we gestopt en toch wel een beetje geschokken van de leefomstandigheden van deze verkopers/kunstenaars. Ze wonen in ..krotjes... We hebben hier twee schalen en een grote houte olifant gekocht. (vind Coby leuk) Maar weinig afgedongen omdat we die mensen ook wel hun inkomsten gunde. Ze verkochten hier ook mega mooie tafels. Jammer dat dat allemaal niet in de koffer past 

Bij Maison Ambre Guesthouse in klein Windhoek aangekomen alles uitgepakt en en drankje gedaan. Savonds zijn we naar Joe’s Bierhouse geweest. Henny heeft daar Zebra op, Corné eens chotel van diverse Game (wild) soorten, Coby Kip met pasta en estella Pasta bolognese. We zijn naar dit restaurant gewandeld.. 45 minuten! En terug hebben we voor 1 euro pp een taxi terug genomen. Zo duur!

Dag 11 - maandag 29 juli - Windhoek

Vanochtend hebben we een beetje uitgeslapen tot 8 uur. Vervolgens op het gemakje ontbeten en ze hadden lekker brood bij het ontbijt! Na het ontbijt zijn we de stad in gegaan. We hebben ons opgesplitst in tween. Coby en Estella gingen shoppen en Corné & Henny zijn wat cultuur gaan snuiven. De Mannen hebben uiteindelijk het natuur historisch museum, trein museum bekeken en nog wat andere bezienswaardigheden in de stad. Estella en Coby hebben in de stad rond gelopen opzoek naar leuke souvenirs. Estella heeft met een namibieer onderhandeld zodat hij iets voor haar zou maken. De volgende dag hebben we dat opgehaald. (wat was het dan?!? Tja, dat kan ik hier niet neerzetten;-))

Smiddags met de mannen samen gelunched en nog even door de stad gewandeld richting een winkelcentrum waar Coby maar een extra grote reistas heeft gekocht om de Olifant in mee terug naar nederland te kunnen nemen ipv haar huidige reistas. In het guesthouse waren er net een viertal Nederlanders gearriveerd die drie weken door Namibie hebben gereist. Die vertrokken de volgende dag weer. Savonds zijn we dichtbij opzoek gegaan naar een restaurantje. Dat viel tegen. Maandagavond is een avond waarop veel restaurants dicht zijn. Bijna waren we een privateclub binnen gelopen. Net optijd zagen we dat het geen restaurant was. We zijn uiteindelijk geeindigd bij een klein leuk restaurantje waar we oa pizza hebben besteld en eindelijk eens vers geperste sinasappelsap op hebben.
Botswana

Dag 12 – dinsdag 30 juli - de grens van Botswana over.

Vanochtend zijn we voor het ontbijt naar de markt gegaan om daar het souvenir op te halen dat Estella had besteld. Dit was nog niet klaar dus zijn we daar weer naar terug gegaan nadat we in het guesthouse hebben ontbeten en alle spullen hebben ingepakt. Onderweg nog even bij de supermarkt gestopt om wat lekkere dingen voor de 500km snelweg die voor ons ligt te halen.

Bij de grens van Namibie en Botswana, hebben we weer eea aan formulieren ingevuld en zijn we nog lastig gevallen door een namibische lifter We konden hem niet verstaan maar de strekking van het verhaal was dat hij met ons mee wilde rijden.. Ehhh nope, doen we niet.
Zodra we de grens over waren, veranderde het landschap niet zo zeer, maar wel de founa! WHOWW.. we hebben heeel vaak moeten remmen voor overstekende koeien, geiten en paarden. De boeren laten hun vee hier gewoon los lopen en op het moment dat het vee voldoende groot/oud is, zoeken ze t weer op. Ook een manier van boeren.... In Botswana dragen vrouwen spullen op het hoofd! In de voorgaande twee afrikaanse landen hebben we dit niet gezien.

In Ghanzi aangekomen bleek dat dit de slechtste kamer tot nu toe was. De lodge was erg mooi, ze hadden een kooi met grote groep Hyenas (waarom zou je die in vredesnaam als ‘huisdier’ houden?!? Ze vreten je zo op!) en een kooi met twee leeuwen. Op het terrein van de lodge liepen weer springbokken en Coby beweerd een grote groep elanden te hebben gezien toen over het terrein liep... hmmm (note: ja, er zijn hier wel elanden staat in t boekje, maar we hebben nog niet uitgezocht of ze er ook hetzelfde uitzien als die uit scandinavie)
We hebben toch erg lekker gegeten en ook nog best goed gegeten.

• 31 Juli 2013 - 21:05

Michelle:

Wat een leuk verslag weer! Klinkt erg indrukwekkend en ben benieuwd naar nog meer verhalen & foto's!

Geniet er nog van :)

• 31 Juli 2013 - 22:22

Pa En Ma :

leuk verslag geniet ervan we kijken al weer uit naar het volgende verslaggroetjes en veel liefs

• 01 Augustus 2013 - 07:36

Femke:

Heb je nu al je 'duistere' souvenir opgehaald. Ben erg nieuwsgierig. X

• 01 Augustus 2013 - 12:59

Ruud:

Als je een foto van het eland maakt kunnen we vergelijken of het dezelfde zijn :P

• 01 Augustus 2013 - 16:18

Kirsten De Vos:

Zozo, wat een reis zeg. Kan helaas niet alles lezen, moet eerst mijn eigen stukken doen :)
    maar na de vakantie graag de verhalen mondeling met de toto's er bij!. Geniet lekker nog....

• 01 Augustus 2013 - 16:18

Kirsten De Vos: