Etappe 3&4: Duiken op het Gr Barrier Reef en 4wd - Reisverslag uit Mareeba, Australië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu Etappe 3&4: Duiken op het Gr Barrier Reef en 4wd - Reisverslag uit Mareeba, Australië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu

Etappe 3&4: Duiken op het Gr Barrier Reef en 4wd

Door: Estella & Corné

Blijf op de hoogte en volg Estella & Corne

15 Augustus 2011 | Australië, Mareeba

Groeten aan iedereen vanuit Mareeba!

Zondag 7 augustus
Weer eens heerlijk vroeg opgestaan om 6.15 uur, om naar de Scenic Railway in Kuranda te gaan met de shuttlebus ;-) Dit is best wel toeristisch, maar toch echt de moeite (en het geld.... pffff alles is hier duur haha) waard. Tijdens een rit van 1 ½ uur rij je de berg op naar het dorp Kuranda, waarbij je vooral veel over bruggen en door tunnels rijdt. Helaas was het een beetje bewolkt en regende het soms, dus de vergezichten waren beperkt . In Kuranda kun je shoppen (duur), eten (overal en heerlijk), maar ook marktjes bezoeken. Dat hebben we allemaal gedaan, maar eerst zijn we naar het Butterfly Sanctuary geweest, waar tropische vlinders worden gekweekt om later weer uit te zetten. Erg mooi en fotogeniek natuurlijk :). Na een korte wandeling rond het dorp begon de bijzondere reis naar beneden via een ruim 7,5 km lange gondelbaan die over het tropische regenwoud gaat. We hadden door het betere weer mooie uitzichten en 2 leuke stops onderweg, dit maakte het een zeer leuke trip.

’s Avonds hebben we heerlijk Italiaans gegeten en onze tas gepakt..... en we zijn maar weer op tijd naar bed gegaan :)

Maandag 8 augustus
Best wel een bijzondere en beetje spannende dag, want vandaag start onze duikcruise. De wekker ging weer vroeg, want de shuttlebus naar Cairns stopt zo voor de deur. Om 7 uur was het verzamelen bij het kantoor van Mike Ball Dive adventures, om het nodige papierwerk te regelen voor de “3 nachten Fly – Dive Cod Hole”. We gingen vervolgens naar het vliegveld om met 2 kleine vliegtuigjes over het Great Barrier Reef te vliegen naar onze boot. De vlucht was erg comfortabel door het mooie weer en het prachtige uitzicht op dit enorme gebied met koraalriffen en – eilanden. Na een landing op Lizard Island, waar ooit ook Cpt. Cook is geland met zijn schip, werden we met 2 dingy’s (rubberboten), naar de Spoilsport gebracht. Deze boot is een soort catamaran en is 30 meter lang en ons onderkomen tot donderdagochtend. Met 12 bemanningsleden op 19 gasten is het allemaal wel erg comfortabel :) En omdat het aan boord rustig was, konden we voor weinig onze hut verruilen voor de meest luxe aan boord, met uitzicht op zee en een 2 persoonsbed.... ;-)

Op de boot werden we voorgesteld aan de andere gasten en de bemanning. Het is met Australiërs, Amerikanen, een Canadees, een Schot, Engelsen, Spanjaarden, Italianen en ons een gemengd gezelschap. De bemanning bestaat uit de kapitein en stuurman, technicus, 2 koks en 2 gastvrouwen en het duikteam. Kerrin is de duikinstructeur en onze “Tourleader”, hij verteld ons onder het genot van wat snacks en een drankje over het leven aan boord en de planning voor de dag. Het bijzondere aan de duiktrip, behalve de luxe :), is dat we op afgelegen riffen duiken, waar dus weinig duikers komen, maar die ook nog eens allemaal in 100% beschermd gebied liggen.

Nadat we onze duikspullen hebben uitgekozen, is het al tijd voor de 1e duik op “Eagle Rock”. Voor elke duik krijgen we van Kerrin een briefing over de locatie, wat we mogelijk gaan zien en andere info. Over deze 1e duik kunnen we kort zijn: best een mooie plek, maar we waren vooral druk met het wennen aan al het huurmateriaal.... De andere duiken vandaag zijn beide op “Gotham City”, tijdens de 1e duik daar hebben we veel grote vissen gezien, uiteraard grote “Batfish” en o.a. een wittip rifhaai. Bij de laatste duik, een nachtduik, was de lol snel over toen we onderweg naar beneden elkaar uit het oog verloren en dus terug naar boven moesten. Daar was het snel duidelijk dat we er voor deze dag wel klaar mee waren .... etenstijd en op tijd naar bed.... maar niet voordat Corné het personeel van tafel had gespeeld met poker ;-) .

Dinsdag 9 augustus
Dit wordt een drukke dag, want er staan 5 !! duiken op het programma, de eerste al om 7.10 uur. Ff snel wat cornflakes en/of fruit naar binnen en snel het water in op een bijzondere plek, “The Cod Hole”. Deze staat bekend om de vaak aanwezige Potato Cod’s, grote zeebaarzen die wel ruim 1,5 meter groot worden (zie foto). We hebben er uitzonderlijk veel gezien en ook nog een grote school met barracuda’s van dichtbij kunnen bewonderen. De 2e en 3e duik waren op de “Snake Pit”, een geisoleerd rif waar o.a. heel veel grote scholen vis voorkomen. Maar tijdens duik 3 was er een heel bijzondere gebeurtenis, want 1 van de vele zeeslangen die we zagen was wel heel nieuwsgierig en ging Corné maar eens even bekijken tot op ca. 10 cm afstand. Gaaf, maar ook enorm spannend, aangezien deze “rustige” dieren je met 1 beet kunnen doden. Vooraf was verteld dat dit nooit gebeurd, maar ja theorie en praktijk beleef je soms heel anders :) gelukkig zijn de foto’s, en ook het filmpje van duikmaatje Gabe goed gelukt :)

De laatste 2 duiken van de dag waren op “Pixie Gardens”, waar we weer veel leuke vissoorten hebben gezien. Tijdens de nachtduik waren er vooral veel grote roofvissen (rode baars en Trevally’s), die op jacht waren naar visjes, die in het licht van onze lampen gevangen werden. Gelukkig lukte het ze niet ;-). ’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten, de kokkin was echt een topper en telkens weer tijdens de trip verwende ze Estel met allerlei aparte dingen, omdat ze wist dat Estel niet van alle vlees en vis houdt. Wij nachtbrakers lagen er weer vroeg in natuurlijk haha :)

Woensdag 10 augustus
Ja hoor, we lagen weer om even na 7 uur tussen de vissen te spartelen, dit keer op “Steve’s Bommie”, waar we ook de 2e duik die dag gaan maken. Dit is een kegelvormig rif middenin een open gebied, met een top die maar 4 meter onder water ligt en start op ca 30 meter diepte. Wij waren als 1e op het rif en werden beloond met 2 behoorlijk grote Grey reef sharks, grote en dikke maar ongevaarlijke jongens. Verder was het een oase van vis, vis en nog eens vis, vooral op het ondiepere deel was het heerlijk plaatjes schieten, o .a. van Nemo a.k.a. True Clown Fish (zie foto). Op de 2e duik daar zagen we een aantal zeldzame verschijningen: een kleine octopus en 2 enorme steenvissen, die net zwemmend op weg waren naar een nieuw stekje (steenvissen kun je maar beter niet tegen de haren, ehm vin in strijken, als je niet voortijdig richting kust wilt :)). Het hoogtepunt van de dag kwam echter na deze duik.

Op dag 1 en ook eerder op deze 3e dag was er vanaf de boot een Minke whale gespot. Minke’s zijn walvissen van 4-8 meter, die erg intelligent zijn en vooral in juni-juli veel gezien worden. Vooraf hoopte Corné al op een ontmoeting tijdens deze trip. Na de 2e duik was het weer raak, maar deze Minke kwam erg dicht langs de boot, en werd gespot door Corné vanaf het bovendek. Direct Estel opgetrommeld, die in de hut droge kleren stond aan te trekken. Uiteraard stond ze 15 seconden later in bikini paraat aan dek, om met nog een paar anderen, aan een lange lijn naast de bood te gaan “hangen” met enkel snorkel en flippers (Minke’s hebben niets op met duikers haha), de camera paraat. En jawel na ff wachten in het koude water, zo zonder duikkleding, kwam hij weer richting boot en ging hij op onderzoek uit bij de mensen aan de lijn. De 1e keer op een meter of 4 langs Corné en de 2e keer keurig langs de lens van Estel. Onvergetelijk! En ook hier hebben we weer keurig bewijs, zoals je kunt zien op één van de foto’s en we hebben ook filmbeeld ;-)

Na de lunch was het de hele middag vrij duiken op een ondiep rif, waar Estel 1 en Corné nog 2 duiken heeft gemaakt (2e met Gabe uit de VS). Daarna was het tijd voor een feestje en stonden we we weer eens met chamapgne naar de zonsondergang te kijken, om daarna van een overcomplete Aussie barbeque te genieten. Ook hebben we naar de foto’s en film van de trip gekeken met elkaar, die we (voor 85 AUD) maar niet hebben genomen, we hebben zelf genoeg mooi beeld :). Sterker nog, we hebben de fotowedstrijd van de trip gewonnen! Van onze foto’s, was die van de grote Potato Cod op de 3e en die van de Minke whale op de 1e plaats geeindigd. Deze laatste is vanaf nu opgenomen op de website van Mike Ball :). De avond eindigde laat, na een paar drankjes en veel gekletst met de overige gasten.

Donderdag 11 augustus
Na het ontbijt was het tijd om afscheid te nemen van boot, bemanning en de andere gasten en werden we keurig bij Apollo Car rental afgezet. Daar stond onze 4WD, een grote Nissan Patrol op ons te wachten, waar we de komende dagen Noord Queensland mee gaan verkennen (Etappe 4 ;-). Dat kan ook per camper, maar dan mis je de 4WD Bloomfield track langs de kust door het regenwoud en dat laten we ons niet gebeuren. De eerste kilometers verlopen wat onwennig, want die Ozzies rijden allemaal aan de verkeerde kant van de weg :) De 1e stop was Woolworth’s voor wat boodschappen. Daarna zijn we via de Cook highway noordwaarts gereden, richting Mossman en Port Douglas. Na diverse fotostops onderweg, hebben we de Mossman Gorge bezocht en daar gewandeld in het regenwoud met uitzichten op de rivier, die nu behoorlijk wat lager is als in de regentijd. Halverwege de middag zijn we aangekomen bij ons heerlijk luxe appartement in Port Douglas en hebben we lui in de zon gelegen bij het zwembad.

’s Avonds hebben we gegeten in een lokaal tentje met Gabe (van de duikcruise), die we vandaag geheel toevallig onderweg weer waren tegengekomen.

Vrijdag 12 augustus
Na het opstaan, zijn we snel in onze 4wd gestapt voor de rit richting Cooktown. Onderweg nog even ontbijt en lunch ingeslagen in de plaatselijke supermarkt en de middenconsole van de auto omgebouwd tot provisorische koelbox:). Het landschap is eerst uitgestrekt met suikerriet velden waarachter middelgrote bergen omhoog reizen. Fotogeniek en een lust voor het oog om doorheen te rijden. Na de pont over de Daintree river, waren er bergachtige wegen en hebben we zo nu en dan de reis voor boardwalks en uitkijkpunten onderbroken. Uiteindelijk kwamen we aan bij het alom bekende Bloomfieldtrack. Deze weg is enkel toegankelijk voor 4w drives. In het begin hoefden we de 4wd niet eens aan te zetten, totdat we een bord passeerden met “from this point only accessible for 4w drives”. Jammer campers, jullie moeten keren en ca 200 km omrijden :). Het verschil was voor ons direct duidelijk merkbaar. Hobbel de bobbel reden we over keien, rotsen, zandwegen en zelfs door rivieren! Een normale auto zou hier absoluut gestrand zijn. Aan het eind van de track, werden we verrast door een tegemoetkomende kleine camperbus. We hebben deze mensen even laten stoppen en verteld dat ze maar beter konden omkeren. Of ze dit hebben gedaan óf dat ze inmiddels in the middle of nowhere vaststaan, weten we niet ;-).

We hebben overal door het lange groene gras wallabies rond zien springen:). Helaas zijn er her en der ook platte wallabie langs de kant van de weg te zien. Rond een uur of 4 arriveerden we bij de Mungumby lodge. Een Lodge in familiebeheer in het regenwoud, waarvan de oprijlaan 5 km lang is en je door 3 verschillende soorten vegetatie leidt. Ons huisje is basic, maar prima met een badkamer enzo en echt één met de natuur:). ‘s Avonds lekker gegeten en pas om 23:00 gaan slapen :).

Zaterdag 13 augustus
Zoals we inmiddels gewend zijn, ging de wekker weer vroeg af. Na een snel ontbijt, zijn we in een half uurtje naar Cooktown gereden, om daar om 7:45 uur onze gids Willie te ontmoeten. Willie is een aboriginal elder (wijze oudere) van de Nugal stam, die ons tijdens een ochtend lange wandeling heeft laten kennismaken met zowel natuur als cultuur van de aboriginals aan de hand van “Spirituality, Survival and $”. We hebben tijdens deze wandeling het verhaal achter diverse rotstekeningen gehoord en de geboorteplaats van zijn voorouders (dat gebeurde op een aantal rotsen) bezocht. Ook hebben we onze handen gewassen met natuurlijke zeep/scrub én een giftige megaspin en tal van andere facetten van de natuur bekeken.

Na de wandeling zijn we het dorp Cooktown ingegaan om wat te lunchen. Het restaurantje wat we hadden uitgekozen, zag er van buiten prima uit en beter dan het weinige verdere aanbod. Van binnen was het echter stukken minder. Corné bestelde een hotdog, wat eerst niet goed werd verstaan, maar goed, vervolgens waren we ervan overtuigt dat de hotdog bereid zou worden. Estel had een broodje eiersalade besteld, maar kreeg deze eerst geserveerd met een gratis portie vlees, een vlieg. Toen bleek ook ineens dat ze geen hotdogs hadden . Kortom, een dramatent. We zijn via een uitkijkpunt , op de fantastische Black Mountains, snel naar de Mungumby lodge teruggereden waar Corné direct maar een lekkere tosti heeft besteld :). Wat een gat, Cooktown...

Later op de middag, na wat welverdiende rust,hebben we een korte wandeling naar een waterval gemaakt. De wandeling, aangegeven met roze linten in de bomen, was niet meer dan een route door de jungle. Zoeken, klimmen en uitglijden, het hoorde er allemaal bij. Na de eerste stroomversnellingen te hebben gezien, hebben we het maar opgegeven en zijn we teruggekeerd om lekker verder te relaxen in en om de Lodge.
We hebben opnieuw lekker gegeten, voordat we om een redelijke tijd ... jaja dit is inmiddels rond 22:30! :) zijn gaan slapen.

Zondag 15 aug
Vanochtend zijn we gaan rijden richting Mareeba, een rit van ruim 250 km. Onderweg hebben we genoten van de diverse vergezichten en kangaroos die langs de weg huppelden. De noodzakelijke tank pitstop hebben we gehouden bij een soort truckstop, maar dan bushstyle. In Mareeba aangekomen, hebben we eerst maar eens bij het plaatselijke VVV gevraagd waar we onze Jabiru Safari Lodge konden vinden. Na weer 10 km de hoofdweg terug te zijn gereden, moesten we een dirt road in waar na 7 km eindelijk de Lodge stond, middenin een wildlife refuge(park).

De lodge is werkelijk geweldig! Vanuit de receptie en het restaurant, dat meer een overdekt terras is, heb je een prachtig uitzicht over de wetlands van Mareeba met allemaal soorten kraanvogels, zwarte zwanen (hoezo zeldzaam:-) en nog veel meer vogelsoorten. Bij onze permanente luxe tent aangekomen, die een eindje van de lodge afstaat, even opgefrist voordat we in een ongelofelijk onstabiele kano de lagune hebben doorkruist. Geweldig! Later zijn we met een elektrisch fluisterbootje over dezelfde lagune gevaren, terwijl we uitleg kregen over de diverse flora en fauna. Behalve ons, zaten er maar 4 andere toeristen in de boot. 2 van hen met een mega fototoestel met een lens die Estel een maandsalaris zou kosten;-) Kortom, weer eens gratis uitleg ontvangen over de werking van de M stand:).

Na de boottocht, zijn we met een echte safari jeep de wetlands en droge bush doorkruist waar we ook weer kangaroos, wallabies en veel vogels hebben gezien. Terug bij de Lodge hebben we de zonsondergang bekeken onder het genot van hapjes, een sapje en een biertje voor Corné. Na het diner hebben we weinig meer gedaan, behalve wat liggen lezen, alvorens te gaan slapen.

Maandag 15 aug
Zoals we inmiddels gewend zijn, vanochtend maar weer eens om 5:45 uur opgestaan. Zo konden we vroeg starten met een jeepsafari, om zoveel mogelijk kans op dieren te hebben. Tijdens deze jeepsafari hebben we diverse lagunes bezocht en de vogels met behulp van een verrekijker voor Corné en de Canon voor Estel bekeken. Door de ochtendmist die over het landschap en de lagunes hing, was het uitzicht weer super. Na de safari en het ontbijt zijn we een wat langere wandeling gaan maken. Heerlijk door het graslandschap van de wetlands, omdat we inmiddels alle lagunes al wel zo’n beetje gezien hebben. Na al die inspanning ;-) even heerlijk bijgekomen in de jacuzzi. Behalve luieren en de zonsondergang bekijken, gaan we vanmiddag weinig meer doen.

Na het ontbijt morgen, gaan we terug richting Cairns, om de 4wd in te ruilen voor de camper.... en dan op weg naar het zuiden!

WILDLIFE METER (*gewijzigd tov vorige blog):
Kakatoes >50
Zeeslangen 7*
Haaien 4*
Walvis 1*
Zeeschildpad 1* (Estel: 0 :-p)

• 15 Augustus 2011 - 05:59

Suzanne:

Vandaag weer begonnen...beetje vreemd dat jij er niet bent...

Wat een gave dingen maken jullie mee, erg leuk te lezen.

Weer veel plezier deze week!

Kus, Su

• 15 Augustus 2011 - 17:02

Henny En Je Moeder:

wat is het weer spanend wat jullie alemaal gezien hebben en gedaan ik hoop dat de rest van jullie vakantie net zo boejend is ik kijk uit naar julie volgen de verhaal liefs
    van henny en je moeder die je ontzettend mis kijk uit en ik hou van julie dike kus

• 16 Augustus 2011 - 21:26

Pa En Ma:

Met plezier jullie geweldige verslag gelezen.Wat een spannende en boeiende dingen maken jullie mee.wij hopen dat het zo avontuurlijk en mooi blijft .Wensen jullie nog een super reis toe . wachten vol spanning op het volgende verslag . Een lieve groet van ons uit Giessenburg. ,

• 17 Augustus 2011 - 21:33

Kim En Fam:

wat is het leuk om de verhalen te lezen en de mooie foto's te kijken... ik kijk elkweekend of er een nieuw verhaal is :D dus volg jullie op de voet... egt super leuk! nog veel plezier en ik wacht op het volgende verhaal :D

• 18 Augustus 2011 - 11:50

Lea:

He Estella, wat leuk allemaal, jaloersmakend ook nu wij zo langzamerhand allemaal gewoon weer aan het werk zijn... Genieten hoor!
    Lea