Etappe 1: Darwin en het Northern Territory - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu Etappe 1: Darwin en het Northern Territory - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu

Etappe 1: Darwin en het Northern Territory

Door: Estella & Corné

Blijf op de hoogte en volg Estella & Corne

01 Augustus 2011 | Australië, Alice Springs

Maandag 25 juli
We zijn vertrokken!
De reis van Rotterdam naar Darwin verliep niet bepaald soepel. Na een vertraging op schiphol van 1,5 uur, hebben we op London Heathrow de conditie van Corné gecontroleerd door het halve vliegveld over te rennen om onze aansluitende vlucht naar Singapore nog net te kunnen halen. Op Singapore bleek dat we met de vlucht naar Darwin ook ca 2 uur vertraging hadden. We hebben ons daar maar niet druk over gemaakt , want een uurtje meer of minder, maakt dat ook weinig meer uit. Zeker als ze massages hebben op het vliegveld :-0

Woensdag 27 juli
Uiteindelijk kwamen we om 6 uur woensdagochtend (plaatselijk) aan op Darwin. En na lang lang wachten, stonden we op een gegeven moment nog maar samen bij de bagageband. Onze koffers zaten niet op onze vlucht! :( We hadden al rekening gehouden met 1 vertraagde koffer en hadden daarvoor een deel van onze kleding over de koffers verspreid. Maar beide koffers vertraagd, daar hadden we niet op gerekend. De rest van de woensdag zijn we, na een korte powernap, druk geweest met bellen en e-mailen met de vliegtuigmaatschappij, JetStar en hebben we o.a. 3 kwartier aan de telefoon in de wacht gehangen. Halverwege de middag ontvingen we een e-mail dat de koffers 'mogelijk' op dezelfde dag nog op een andere vlucht naar Darwin werd gezet. Maar, omdat de definitieve bevestiging later niet kwam (je moet echt nul service van ze verwachten, als je iets kwijt bent.......) en we op de volgende dag al om 7 uur ‘s ochtends worden opgehaald voor de 4 daagse safari, hebben we voor de zekerheid een aantal eerste behoeften gekocht (ondergoed, korte broek, tandpasta etc). Onze eerste dag was dus helaas niet zo relaxed, maar we zijn nog wel gezellig uit eten geweest bij een goed traditioneel Turks restaurant.

Donderdag 28 juli
Om 5:15 uur (jaja pff) ging Corné dus naar de receptie om op internet te controleren of we een bevestigingsmail hadden ontvangen, maar helaas ..... geen mail van de luchtvaartmaatschappij. Terug op de kamer,hebben we ff overlegd en besloten om toch op de bonnefooi ( om 5:35 uur) naar 't vliegveld te gaan (wat ons 2x 20 minuten met een taxi kostte a 20 euro per enkele rit). We moesten om 6.45 weer in 't hotel zijn om uit te checken etc. Best krap dus ;-) Op 't vliegveld aangekomen, vertelde de blonde doos (sorry) achter de balie van Jetstar, dat we over een half uur maar terug moesten komen. Als onze koffer namelijk was gearriveerd, moest deze door de duane en die waren te druk met een net binnengekomen vlucht. Estella boos natuurlijk. Maar er is altijd een plan B. Wij zijn naar de douane balie gegaan en daar lief gevraagd of ze ons konden helpen. En ja hoor, toen de man ons issue begreep ging hij met de labels de bagagehal in:)En..... 10 minuten later staat ie achter ons met 2 koffers. Hoera (en een dikke kus van Estella) voor de Douane en @#$% voor Jetstar Airlines.

Om 6:40 uur weer in het hotel aangekomen, snel uitgecheckt en koffers overgepakt en hoppekee om strak 7 uur in een grote outdoor bus (truck) gestapt op weg naar Kakadu National park. Onze groep bestaat uit ‘maar’ 11 personen 2 leuke franse meiden, 1 Australische muts (tja, omschrijving zegt t al) en een Italiaans gezin met 4 kinderen, van 6 tot 17 jaar die best wel eens vermoeiend zijn:(. Kortom, een klein gezelschap. Onze tourguide is Tristan, een hele leuke en grappige Aussie, met heel veel kennis van van alles....

Onderweg hebben we diverse stops gemaakt en na de lunch, zijn we met een aboriginal als gids een boottocht gaan maken over de East Alligator river. De naam is fout (want hier zijn geen alligator’s, maar dat wist de 1e Europeaan niet ;-) maar zegt ’t al wel, hier stikt het van de krokies. Zoetwater crocs (ongevaarlijk, ja echt zeggen ze) en Salties, zoutwater krokodillen, tot >5 meter en >1000 kg. Voor jullie beeldvorming: Salties lusten mensen .... dus :(. Leuke tour, met mooie natuur en veel uitleg over de aboriginal cultuur. We hebben daarna een mooie wandeling langs rotstekeningen van 2000 – 25.000 jaar oud gemaakt, naar een uitkijkpunt (Ubirr). Estella heeft zich daar helemaal suf gefotografeerd, maar met 1 heel groot nadeel: het was midden op de dag, dus veel foto’s zijn flets. Hopelijk kan ik er nog wat mee met Lightroom maar midden op de dag is gewoon geen ideale tijd. Omdat we met een tour zijn, heb je zelf geen inspraak op waar je wanneer heen gaat.

‘s Avonds zijn we op de camping (in Jabaru)middenin Kakadu National park gearriveerd, waar we lekker hebben gezwommen en met elkaar gegeten (Corné vis en Estella een vegaburger) en gekletst. We slapen steeds in tenten die er het gehele seizoen staan waarvan 80% gaas is. Lekker luchtig:). ‘s Nachts moet je continue met zaklamp voor je voeten schijnen zodat je niet per ongeluk op 1 van de vele giftige slangen of spinnen gaat staan. Het enige dat we hebben gezien was een wilde kat en een andere nacht Wallabies (kleine kangaroes). Niks engs dus....

Vrijdag
‘s Ochtends lekker ontbeten en als 1e naar een uitkijkpunt (Nourlangie Rock) gereden. Hier hebben we ook weer een wandeling gemaakt en veel rotstekingen van de Arboriginals bekeken. We hebben hier ook voor het eerst het HTRO Wereldballetje op de foto gezet, voor de HTRO (InHolland) fotowedstrijd en leuk voor open dagen! De lunch bestond uit Buffalo burger, nou ja, voor Corné dan :-p

We zijn vervolgens naar een waterval, genaamd Edith falls, gegaan om te zwemmen. Het was een kwartier stevig doorlopen bergop en –af naar de bovenste waterval, met een fantastische kleine rockpool om in te zwemmen. Omdat we in het droge seizoen zijn komen er gelukkig op veel plekken geen Salties in het water voor, soms wel zoetwater crocs, maar gelukkig zijn die te schuw om mensen aan te vallen ... ;-P We zijn daarna doorgereden naar Katherine, waar we hebben geslapen op de Springvale Homestead, de oudste boerderij (niet meer in gebruik) van de regio. Onze bush maaltijd was heerlijke Indiase curry met groenten en rijst.

Zaterdag
’s morgens zijn we (weer) vroeg opgestaan en direct naar de Katherine Gorge gereden, voor een rondvaart door deze mooie kloof met hoge rotswanden. We hebben 2 verschillende boten moeten gebruiken en een stuk daartussen gelopen i.v.m. een stroomvernelling waar de boot niet over kan in het droge seizoen. De kloof is het decor van veel films en staat op elke gids over Australië. Uit de boot liepen we nog een slang tegen het lijf, nou ja, bijna.... en hier waren honderden vliegende honden (Fruitbats).

Na een bezoek met lunch aan een aboriginal art gallery (niets gekocht ;-) en een korte stop in het stadje Katherine, zijn we naar een enorme termietenheuvel wezen kijken. ’s Avonds hebben we afscheid van het italiaanse gezin genomen, die maar 3 dagen hadden geboekt. Wij hebben geslapen op Mount Bundy station wat een cattle station van 10.000 hectaren is. In het verleden was dit cattle station 1 miljoen hectare groot, maar veel hebben ze verkocht of verpacht. ‘s Avonds hebben we bij het kampvuur genoten van een heerlijk stukje kangaroo en krokodillenvlees (David C: Ja, idd croc smaakt naar luxe kip). Corné lust beide, Estel enkel krokodillenvlees (met het verstand op “0”). We hebben als laatste met elkaar de sterrenhemel bekeken (thanx Apple voor de Sky search App ;-).

Zondag
Vandaag zijn we om 8:00 vertrokken richting Litchfield National park, de favoriet van Estella: dit park staat bekend om zijn vele watervallen. We hebben er drie bekeken en bij allemaal gezwommen. De eerste waterval (Buley rockhole) is beter vergeijkbaar met een stroomversnelling met kleine waterpoolen. Heerlijk gezwommen en van rotsen afgesprongen:). De 2e watervallen, de Florence fallseze waren echt schitterend! Hier hebben we ook veel foto’s gemaakt met onze camera met onderwaterbehuizing. De wandeling terug naar de truck ging door een stukje tropische jungle waar Corné, onze wildlife spotter, een mega spin wist te vinden. Deze spin bevond zich direct aan het wandelpad in zijn web op ooghoogte en was 15 cm groot (zonder overdrijven). Bij navraag bleek dit gelukkig een ongevaarlijke spin te zijn. Bij de laatste waterval, deWangi Falls, ook weer heerlijk gezwommen en wraps als lunch gegeten. Estel heeft de laatste dagen ff te vaak vlees met ‘vetjes’ gegeten en eet voorlopig enkel vegetarisch. ’s Middags rond 15 uur richting Darwin gereden waar we rond 17 uur bij het hotel aan zijn gekomen, weer hotel de Cavenagh.
Na een korte opfrisbeurt direct met een fietstaxi op naar het strand waar een grote weekmarkt, nou ja, meer een braderie was. Allereerst met nog 100.000 andere mensen op het stand naar de zonsondergang gekeken die helaas alles behalve spectaculair was. Bali kent betere zonsondergangen (oo wat zijn we verwend), maar dit is meer een locale happening. Ongelofelijk, maar op die markt verkopen ze dezelfde troep als op alle andere markten, met als uitzondering opgezette kikkers en krokodillenleren portemonnees van 250 euro!. En op de markt was een erg coole didgeridoo band aan het spelen. Vervolgens weer terug naar het hotel waar we samen met de twee franse meiden van de 4 daagse, nog een drankje hebben gedronken.
Maandag 1-8.
Vanochtend een beetje uitgeslapen en eerst de tassen op een logische manier opnieuw ingepakt. We hebben lekker gebrunchd op een terrasje in Darwin waar we aan dit blog hebben gewerkt (nou ja, werken ;-). Met de taxi zijn we naar het vliegveld gegaan om naar Alice Springs te vliegen. En ja, karma bestaat ;-) : we hebben zonder on-line inchecken, heerlijke nooduitgang plaatsen gekregen en zitten daar nu ons blog af te maken. In Alice Springs begint morgen onze 2e etappe van deze vakantie. Dit betekent dat we de aankomende 3 dagen weer geen internet hebben. Volgend weekend verwachten we daarom weer het volgende blog te kunnen schrijven.
Wildlife meter:
Spinnen (de grote dus) 1
Wallabies (kleine kangeroo) 83

Groetjes vanuit de lucht boven the Northern Territory,
Estella & Corné
N.B. voor de liefhebbers: soms posten we tussendoor korte updates op Facebook. Estella Griffioen en Corné den Boer zijn onze gebruikersnamen daar.

• 01 Augustus 2011 - 11:31

Saskia:

Wat leuk om te lezen! Kom er bijna van in de vakantiestemming (al brengt dit kale, stille gebouw mij wel weer snel terug in Rotterdam :))
    Veel plezier nog! Ik kijk uit naar de volgende verhalen!

• 02 Augustus 2011 - 09:55

Jacco:

He, leuk verslag hoor. En erg ganimeerd geschreven, je ziet het voor je :-)
    Gelukkig maar dat die koffers snel weer terecht waren. Wat een gedoe zeg, zeker als je op doorreis bent.

• 02 Augustus 2011 - 20:53

Wanda:

Nou in die paar dagen tijd zoveel meemaken nou dat belooft hahaha wel leuk dat we jullie kunnen volgen zo gaaf die watervallen en krokies en over die spin nog maar te zwijgen laat die maar lekker zitten waar hij zit en niet stiekem in je koffer stoppen hahahaha nou ik kan niet wachten tot het volgende bericht en foto 's dikke kus van je zus en schoonzus x

• 03 Augustus 2011 - 19:02

Pa Enn Ma :

Een Geweldig mooi en leuk verslag fijn om te lezen (ook opa en oma)wachten vol spanning op het volgende verslag nog veel avontuur en plezier lieve groetjes pa en ma

• 05 Augustus 2011 - 08:17

Pa En Ma:

Leuke fotoooos,, wil je ons op een verkeerd been zetten of is het zomaar en smaakte het lekker ? Wij vinden het super leuk om jullie zo te volgen Lieve groeten pa en ma