Etappe 7: Hervey Bay, Fraser island en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu Etappe 7: Hervey Bay, Fraser island en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Estella & Corne Griffioen & den Boer - WaarBenJij.nu

Etappe 7: Hervey Bay, Fraser island en Brisbane

Door: Estella & Corné

Blijf op de hoogte en volg Estella & Corne

02 September 2011 | Australië, Brisbane

Vrijdag 25 aug
We zijn voor een paar dagen in Hervey Bay (zie ook het vorige blog). Vandaag hebben we niet echt een planning en dus eerst maar rustig aangedaan omdat het weer niet echt lekker is met bewolking en af en toe een buitje. Maar als het tegen de middag opklaart, krijgen we zin om wat te doen... je schijnt leuk te kunnen fietsen langs de kust over de ruim 15 km lange boulevard. Dat was snel geregeld via de receptie van de camping, want zij kenden een verhuurder die de fietsen op locatie aflevert. Lekker makkelijk en prima fietsen bovendien!

De route loopt afwisselend over fietspanden langs de kustweg en door parken en is best leuk, maar qua uizicht is het niet spectaculair. Wel zijn er overal weer vogels te bewonderen. We besloten onderweg te lunchen, maar het duurde even voor we iets gevonden hadden, een klein tentje dat er erg “local” uitzag. Het eten in Hervey Bay is niet echt bijzonder, maar hier werden we blij verrast. Heerlijk eten, grote porties en erg, vriendelijke service! Door de steeds hardnekkigere regen, besloten we om halverwege de middag te stoppen en te gaan luieren in de camper.
Omdat het ook ‘s avonds weer hard regende hebben we deze met een boek en de laptop in de camper doorgebracht. Gelukkig stond er 2 dagen lang een mobiel pizza restaurant, de Pizzatruck op onze camping, dus het avondeten was snel bepaald ;-)

Zaterdag 26 aug
Zoals al eerder genoemd staat Hervey Bay bekend als “The whalewatching Capital of Australia” en daarom gaan we vanmorgen een whalewatch tour doen. We hebben een mooie grote boot met verschillende dekken, waar je zowel binnen als buiten kunt zitten en rondlopen. Na een uurtje varen en een korte ontmoeting met een dolfijn, zijn we halverwege de baai en kan het “spotten” beginnen.
Het duurt niet lang of de 1e bultruggen zijn gevonden en de boot wordt er vlakbij stilgelegd. Het wonderlijke is namelijk dat deze walvissen, na een korte verkenning van de boot, zelf steeds dichterbij komen en rond de boot gaan rondzwemmen en zelfs stil liggen. Ze zijn namelijk erg nieuwsgierig en kijken letterlijk wat voor bezoek ze hebben. Onze 1e ervaring is met een duo van nog redelijk jonge exemplaren, die allerlei capriolen uithalen. Rechtop in het water hangen, op hun zij liggend kijken naar de boot of onderduiken en soms letterlijk onder de boot doorzwemmen. En dat alles op korte afstand, dus foto’s en filmpjes hebben we genoeg ;-). Na een lange tijd neemt hun interesse wat af en varen we verder de baai in.
Daar zien we steeds vaker fonteinen van uitademende bultruggen. Het duurt dan ook niet lang of we liggen weer stil met een nieuwe groep van 3 bultruggen die weer rond de boot heen zwemmen. Ze vinden gillen en klappen door toeristen ook erg leuk! Gek hoor .... al met al is het een fantastisch belevenis en zien we veel meer walvissen dan verwacht! Na de terugtocht, stappen we dan ook voldaan de boot af. De rest van de middag is Estel nog even wezen shoppen, terwijl Corné zich met een cappuccino van de Pizzatruck en de laptop op de camping vermaakte. ’s Avonds hebben we maar weer eens zelf gekookt, want de komende dagen worden we weer geheel verzorgd op Fraser island.

Zondag 27 aug
Vanmorgen is het tijd om Hervey Bay te verlaten en rijden we een klein stukje naar het zuiden om de pont naar Fraser Island te kunnen nemen. Fraser island is het grootste, geheel uit zand bestaande, eiland ter wereld en staat op de Unesco lijst.

Het Kingfisher Bay resort op Fraser, waar we tot dinsdagmorgen gaan verblijven, heeft een receptie op het vaste land. Daar kunnen we de camper stallen (tegen betaling ;- ) en wordt onze bagage in ontvangst genomen. De overtocht met de pont duurt een klein uurtje en dan staan we ook direct in ons resort. Het ligt in een soort vallei en is erg ruim opgezet, met vooral heel veel groen. We kunnen steeds lekker door de natuur wandelen als we ergens
heen gaan op het resort.

Na de lunch hebben we een wandeling met een ranger gemaakt, vergezeld door de architect van het resort die voor afspraken over een verbouwing aanwezig was. De architect heeft tijdens de wandeling erg veel verteld over de keuze voor lokale natuur in plaats van allerlei aangelegde luxe tuinen. Dit in verband met het aangrenzende nationale park en angst voor de introductie van niet-inheemse planten. Later op de avond hebben we ook nog zijn lezing over de aanleg van het resort bezocht, voor die tijd (half jaren ’90) erg vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.

Na de wandeling was het al bijna zonsondergang en die hebben we bekeken op een terras aan het strand. Het was indrukwekkend, met prachtige, diepe kleuren. ’s Avonds luxe uit eten geweest in het á la carte restaurant, alleen jammer datde kip die estel, na lang vega te zijn geweest, probeerde niet alleen uit filet maar ook veel vet bestond.

Maandag 28 aug
In alle vroegte ging Estel hardlopen in het resort. Helaas was de uitgestippelde route onvindbaar, en leverde het zandpad bergop erg veel krachttraining op :) (bruggenloop, here I come). Vandaag staat de Beautyspots tour over het eiland op het programma. We gingen met een man of 30 in een grote aangepaste bus met 4x4 aandrijving op pad, vooral over smalle zandwegen door verschillende bossoorten. De eerste stop was bij een groot zoetwater meer, best apart op een eiland middenin de oceaan. Estel heeft een koude duik genomen, Corné vond het wel prima om te wachten op warmer water om in te zwemmen ;-). De tour ging verder met een prachtige wandeling door uniek tropisch bos met allerlei bijzondere bomen en planten. Ook hier waren weer veel vogels en varanen (hagedissen).
Na het prima lunchbuffet, gingen we het meer bekende beeld van Fraser bekijken, het brede strand. Dit wordt letterlijk als snelweg gebruikt en we gingen hier dan ook met een gangetje van 90 km/u overheen. We werden vervolgens verrast door de kans om vanaf het strand een rondvlucht met een 7-zitter te maken, en de prijs (60 euro pp) viel wel mee. Zo vaak kun je niet over Fraser vliegen, dus direct besloten om te gaan, o.a. samen met Paul en Annette (ex-pats die in Zwitserland wonen en werken). Paul en Annette hebben we deze dag leren kennen en veel mee opgetrokken. De rondvlucht was erg leuk en mooi en gaf een goed beeld van de diversiteit van het eiland, met bossen, strand, grote duinen en kreken. Estel zat op de eerste rang ;-) en Corné was opgevouwen op een normale stoel geplaatst. Na de rondvlucht hebben we een kreek (Eli Creek) met zoet water bezocht en een stuk door de kreek gewandeld.
De rit terug leverde een nieuw avontuur op, want door een grote wortel die de chauffeur over het hoofd zag, raakte de bus beschadigd en kregen we daarnaast een lekke band. Iedereen midden in de busch de bus uit dus en de chauffeur ging samen met enkele vrijwilligers aan de slag om de band te verwisselen. Dat valt niet mee op zanderig terrein, maar Paul was chauffeur in het leger geweest en er was ook een Australische boer van de partij. Ervaring genoeg dus om dit klusje te klaren, Corné heeft nog wel geholpen met het sjouwen van de banden maar vooral als goede kapitein aan de wal toezicht gehouden.

’s Avonds zijn we uitgebreid gaan dineren met Paul en Annette en dat was erg gezellig (misschien hielp de erg goede australische wijn een beetje mee ;- ). En er was no way dat we mee mochten betalen aan de rekening, dus dat was dan weer eens een meevaller..... :) Op weg naar de kamer werden we nog even opgeschrikt door een giftige Brown snake die lag te slapen naast het pad. Maar we denken dat hij harder van ons schrok.....

Dinsdag 29 aug
Na het ontbijt en een uurtje relaxen aan het zwembad, zijn we vertrokken vanaf Fraser, weer met de pont. Donderdag moeten we de camper inleveren in Brisbane, nog een 250 km, dus we zakken nu langzaam het laatste stuk af naar het zuiden. Vandaag hebben we een korte rit gemaakt naar het kustplaatsje Noosa . Behalve wat boodschappen doen en een stop bij de VVV, weinig spannends te melden.

We hebben in Noosa overnacht op een camping aan de zee. De zonsondergang viel een beetje in hetwater, maar dat werd goed gemaakt door een enorme pelikaan die wel wilde poseren voor de camera ;-).

Woensdag 30 augustus
Na het ontbijt met een nederlands echtpaar (die we nog wat tips hebben gegeven over hun reis noordwaarts naar Cairns) hebben we een lange wandeling gemaakt in Noosa Heads National Park. Het bijzondere hier is de combinatie van (regen)bos en oceaan. Je loopt een paar kilometer letterlijk met rechts het bos en links de kliffen en de zee. Fantastische uitzichtspunten, dolfijnen en roofvogels gezien, helaas alleen geen koala’s te bekennen . Dat gaan we morgen goedmaken!

We hebben besloten om een stuk langs de kust naar beneden te rijden, door allerlei leuke kustplaatsjes, om vervolgens landinwaarts te rijden over de Steve Irwin Highway. We komen onderweg langs de Australia zoo, maar ons doel is de Glasshouse mountains en lunch, een ideale combinatie :). Op het viewpoint, waar je uitkijkt op een dozijn oeroude vulkaankernen, die uit het bos omhoog steken, hebben we de tafel en stoelen neergezet voor een lekker lunch.

Het plan was om daarna op tijd op een camping te staan, in een van de buitensteden van Brisbane. Maar dat liep even anders, want met een matige kaart en een spaghetti aan wegen, was het lastig navigeren. We dachten na 25 minuten dat we op de goede weg zaten, maar toen kwamen we weer langs dezelfde hypermarkt . Na overleg en het vinden van een betere kaart (in de andere atlas), gingen we een stuk beter met navigeren en hebben we de camping gevonden. Het bleek een prima plek, ondanks dat het in een drukke wijk lag. Na het eten was het weer boekjes tijd in de camper, dit keer vanwege de toch wel wat lagere temperatuur hier in het zuiden...

Donderdag 1 september
De inspanningen van de vorige middag bleken vanmorgen niet voor niets... we moesten nu nog maar een klein stukje naar ons doel, de Koala sanctuary. En alle wegen de stad in (andere kant op gelukkig) stonde behoorlijk vast :).

De Koala sanctuary heeft de grootste populatie Koala’s in gevangenschap en is één van de weinige plaatsen waar je nog met koala’s mag “cuddlen”. Om een lange wachtrij voor te zijn, zijn we toen het rustig was maar direct gegaan. Cuddlen betekent dat je met je handen op elkaar, ter hoogte van je bovenbuik gaat staan. De verzorgster plaats vervolgens zo’n lieve, zachte knuffelkoala op je handen en deze pakt je dan lekker vast. Hierna kun je (tegen betaling natuurlijk, maar het is voor een goed doel :)) op de foto en mag je zelf ook foto’s maken. Daarna is het al weer over, deze dieren mogen geen (werk)stress krijgen natuurlijk. Maar het is echt onvergetelijk! Ook de andere 129 koala’s in verschillende onderkomens, hebben we uitgebreidt bewonderd (en vastgelegd natuurlijk).

Het park is verder een verzameling van allerlei Australische dieren, zowel wilde als boerderij dieren. We hebben een erg leuke demo gezien met schapen, die werden gestuurd/geleid door schaapshonden. Ook het voeren van de kangeroes en de roofvogelshow waren erg leuk. Al met al vonden we dit een top afsluiting van onze trip in Australie. Om het af te leren nog even bij de koala’s gekeken en het viel niet mee om Estella mee naar buiten te krijgen ;-).

Na een rit van een uur door Brisbane (pffff ... zo groot en zoveel heuvels met slingerende wegen), waren we vlakbij het vliegveld. Hier moeten we de camper inleveren, maar aangezien ons hotel vlakbij was, zijn we daar eerst heengegaan en hebben we alles ingepakt en op de kamer gezet. Nu was het erg makkelijk om hierheen terug te lopen na het inleveren van de camper. We hebben nog een Noorse familie blij gemaakt met al onze restjes olie, kruiden, insectenspray etc. uit de camper.

Aangezien het hotel midden op een bedrijfsterrein lag, vlakbij het vliegveld was alle horeca enz. ver lopen. Dus hebben we maar in het hotel gegeten, wat overigens prima beviel.

Vrijdag 2 september
Weer eens vroeg opgestaan om snel wat te ontbijten en op tijd klaar te staan voor de gratis (jawel het bestaat ook in Australie:)) shuttle naar het vliegveld. Daar verliep alles vrij vlot en we waren dus al snel winkel in en uit aan het gaan. Maar, weer niets gekocht ;-). Alle twijfelgevallen kunnen we rustig overdenken, want die zijn over 6 weken ook nog te koop ;-) Zoals altijd met Jetstar begon de vlucht naar Christchurch te laat, maar na de vlucht viel de schade mee en waren we 15 minuten later dan gepland op Nieuw-Zeelandse bodem.
Hier verliep het taxiën enzo vlot, de koffers waren er ;-) en snel en ook de formaliteiten met de immigratie ging vlug en vriendelijk. Grappig was wel dat onze bergschoenen gecheckt werden op grondresten (i.v.m. overdragen van ziekten en zaden) en Estel d’r schoen te vies was en door de douane is gewassen :). Ook bij Apollo/Hertz waren we snel aan de beurt en we hadden binnen drie kwartier na aankomst in de auto kunnen zitten. Maar we zagen een Vodafone winkel en hebben direct een dongel (usb stick met SIM) voor internet gekocht, zodat we niet meer zo afhankelijk zijn onderweg. Na het installeren en checken van de dongel, waren we nog vlug op pad.

De eerste indruk van de auto, een Toyota camry is erg positief: de kofferbak is enorm en meer dan groot genoeg voor de 2 grote tassen én we hebben een automaat, lekker met al die bergwegen enz. :). Na een korte stop voor een broodje (onze maag loopt nog 2 uur achter en riep om lunch), zijn we naar Woodend gereden. Hier slapen we in een motel en we gaan nu even de deur uit om te eten. Morgen gaan we naar Hanmer Springs om te relaxen en zondag naar Kaikoura om walvissen te spotten. Ps: onze lichamen hebben last van een temperatuursshock. Van 25 graden naar +_ 10 graden (met nachtvorst) .... is heftig.

Groeten uit Kiwi-land!!

Kakatoes >200*
Zeeslangen 7
Haaien 4
Walvis 7*
Zeeschildpad 1 (Estel: 0 )
Possum (knaagdier) 2
Vogelbekdier 3*
Zoetwater schildpad 2
Ijsvogel >40*
Dolfijnen 4*

• 02 September 2011 - 10:56

Annemarie:

Heeey!

Super gaaf joh! Echt jaloers...!
    Waren gister nog in de Break en zei nog dat ik op facebook had gelezen dat jullie hier zijn. Echt fantastische foto's. Geniet ervan.

Groetjes :-)

• 02 September 2011 - 20:07

Coby Henny:

Hallo vakantie gangers

Geweldig wat jullie alle maal weer hebben me gemaakt
    En waan zinnig dat die bultruggen zo langs de boot komen

Kon je wel af scheid nemen van dat koala beertje
    Ik hoop dat de rest van de vakantie ook zo mooi woord
    All zullen de temperaturen wel ander zijn
    Geniet er lekker van
    we blijven jullie volgen
    veel liefs Henny en je moeder

• 03 September 2011 - 10:19

Estel:

Wat is NZ toch mooi!!

• 03 September 2011 - 18:33

Kevin :

He estel ik ben je nu ook aan het volgen en wat een reis! Prachtige foto's ook. En dat koala'tje hoe lek die wil je toch mee naar huis nemen!

Groetjes van kevin (inholland die nu in america woont)

• 04 September 2011 - 21:00

Pa En Ma:

wat een mooi verslag en prachtige foto"s . Hopen voor jullie dat Nw Zeeland net zo mooi is .Het is nu zondagavond en als het goed is hebben jullie de walvissen al weer kunnen spotten . wachten vol verwachting op het volgende verslag. een lieve groet van pa en ma.

• 05 September 2011 - 05:54

Jolanda:

Wat leuk om op maandag ochtend vroeg, alleen in deze hele grote kamer/kantoor jullie prachtige verhalen te lezen. Corne de eerst volgende collega komt pas om 8.30 uur!. En die Koala's echt schattig.
    Ik wens jullie heel veel plezier in New Zealand en ben erg benieuwd wat jullie daar allemaal weer gaan meemaken. Ik hoop dat de temperaturen wel iets beter worden.
    nog veel plezier!

• 05 September 2011 - 07:24

Sebas:

Leuk om te lezen en heel herkenbaar, al is het al 10 jaar geleden.... veel plezier in Kiwi-land....

Groeten, Sebas

• 05 September 2011 - 14:22

Suzanne:

Leuk zeg die foto met die schattige Koala! Geen scherpe nagels? Ik blijf jullie volgen hoor. Gisteren terug gekomen uit Bacelona, super weekend gehad. Vandaag 1e college weer gehad. Introkamp was hartstikke leuk vorige week. Groetjes!

• 07 September 2011 - 12:16

Kirsten:

Zo vakantiegangers, ben jaloers. Zitten weer in het ritme met colleges en studenten. Heel veel plezier nog en groet uit dit grauwe koude landje.

• 11 September 2011 - 08:52

Tappie:

Wat een mooie ervaring, om al deze dieren van zo dichtbij mee te mogen en kunnen maken! Echt uniek!